Deze toegankelijke en activerende werkvorm vraagt leerlingen om verschillende begrippen of concepten te herkennen in een raster met verschillende omschrijvingen. Er wordt een raster getoond met twaalf omschrijvingen (van een of enkele woorden) waarin drie groepen van vier omschrijvingen te herkennen zijn. Elke groep heeft een begrip of concept als overkoepelend thema.
Maak drie groepen van vier omschrijvingen en geef per groep aan wat het overkoepelende begrip is.
Lokale gemeenschap |
Christelijke waarden |
Individu |
CDA |
Ondernemerschap |
Sturende overheid |
PvdA |
Vrijheid |
D66 |
Gelijkwaardigheid |
Rentmeesterschap |
Sterkste schouders |
De werkvorm kan gebruikt worden om te evalueren of leerlingen een bepaald begrip of concept kunnen uitleggen. Het is ook een manier om voorkennis te activeren.
Met deze werkvorm kan een docent belangrijke begrippen of concepten onder de aandacht brengen zonder een grote nadruk op reproductie te leggen. Leerlingen worden immers ook gestimuleerd om actief na te denken en hun kennis toe te passen.
Als het doel is om een specifieke context te analyseren aan de hand van concepten of als de docent andere hogere denkvaardigheden wil aanleren, dan kan de werkvorm eenvoudig aangepast worden. Door de omschrijvingen zo te kiezen dat er meerdere goede antwoorden (overkoepelende thema’s of verschillende combinaties van omschrijvingen) goed zijn of door omschrijvingen uit een specifieke context op te nemen, wordt de werkvorm uitdagender.
EK voetbal |
Toeslagenaffaire |
Oranje |
Nuchter volk |
Sociale media |
Mondkapjesplicht |
‘Intelligente lockdown’ |
Artikel 1 |
Dualisme |
Tweede Kamer |
Bestuurscultuur |
Segregatie |
Download de werkvorm als PDF-bestand